Projekt

Montage av nippel för kylvattentömning

För att på ett enkelt och slabbfritt sätt kunna byta kylvätska / glykol så har jag monterat en avtappningsnippel på motorblocket på vår VP D2-55







Värmar installation

Eberspäscher 5kW monterat i akterutrymmet med isolerade slangar som leder till utblås i båda akterhytterna, aktre och främre toalett, i salongen och i förpiken.
Värmaren är monterad tvärskepps vilket den inte skall vara enligt installationsmanualen, men den går bra och har så gjort i 6 säsonger så det funkar.
Bränslepumpen har jag monterat vid värmaren istället för närmare tanken (inte heller enligt manualen men samma sak här, det funkar fint). Orsaken att jag har den vid värmaren är det tickande ljudet som inte uppskattades av innehavaren av SB akterhytt.
Nu när vi skall montera ankarspel under vintern är det möjligt att det blir lite omdisposition av placeringen.





Nytt sittbrunnsbord

Lite bilder på vårt sittbrunnsbord som jag byggt eftersom original närmast går att jämföra med en kaffebricka.
Bordet är byggt av teak och luckan till kylfacket har återanvänds från originalbordet.
Eftersom teak kan vara lite knepigt att sammanfoga så är bitarna kexade och limmade ihop dessutom bidrar försärkningen på undersidan till hållfastheten.

Bordskivorna är ursågade för att passa runt pidestalen.
Bordsskivorna är sågade så att dom följer bågen på tofterna.
Rören för att hålla upp skivorna är förkromade kopparrör, tänkte ha detta provisoriskt och sedan ersätta med RF men detta har funkat så bra så att det får bli kvar.
Gångjärnen är monterade så att det knappt går att lyfta dom mer än i uppfälld position, det gör att dom snäpper fast när röret kommer innanför stoppet och minimerar risken för en ofrivillig ihopfällning med mat i knät som resultat.

Ombyggnad av tömning aktre septiktank

För att bli av med lukt på aktre toaletten.
Däckstömningen var från fabrik ansluten på den högra utgången där den gick rakt ner för att sedan svänga upp mot däck igen. Detta förde med sig att det alltid blev svartvatten stående i slangen.
Vi har pluggat hålet där däckstömmningen tidigare gick ut, man kan se pluggen ovanför tömningsslangen som går till höger.
En T-koppling kopplades på tidigare utgången, ut i havet rakt ned och till däck åt höger.
Lösningen som är gjord ser till att det aldrig blir något restvatten i slangarna efter tömning.
Som bonus går det att vid ev. stopp i tanken spola vatten från däck genom däckstömningen och på det sättet ev. lösa upp ett stopp.




Radarstolpe

Rostfri stolpe med special anpassad fot. Svetsad av Per Karlsson. Thimanders rostfria.




Sittbrunnskapell

Från Kapell & Annat modell XL med RF bågar. Vi beställde en extra ruta i taket för att få in mer ljus och så att man kan se föröver om taket är uppfällt under gång.
Drygt 190 cm ståhöjd under taket gör att vi har det uppe både vid regn och vid dom tillfällen då det är lite för mycket sol.





Manlucka tank

Manlucka från Kronobryggan, monterad för att kunna inspektera tanken.
Man kan nu enkelt öppna och se hur det ser ut och man kommer ner med armen för att rengöra.
Sugröret till vänster är bränsleledningen till värmaren, röret suger ca 5cm ovan botten på tanken, så att det finns alltid bränsle kvar till motorn. Och dessutom suger inte värmaren upp ev. smuts från botten på tanken.




Tilläggsisolering av kylen

Locket och toppen av kylen är av plast med luft som isolering. Vi fick kondens på bänkytorna ovanför kylen.
Jag fyllde upp plastskivorna med 2 komp isoleringskum (Essve). Borrade ett antal hål i plastskivorna i samma dimension som pipen på skumflaskorna och fyllde till det kom ut skum ur närmsta intilliggande hål för att vara säker på att få en så god fyllning som möjligt.
Runt locket har jag sedan lagt en fönstertätningslist i gummi (p-profil).
Nu har vi inte någon kondens och troligtvis mindre elförbrukning på köpet.


 

Ankarolinor.

Är otroligt praktiska men kanske inte alltid så snygga att ha monterade. Vi har två fasta 50 meters sittande i aktern på pushpit. I stäven hade vi inte lust att montera något fast så istället monterades två stycken 25 meters på plyfaskiva som sågades till ock förseddes med 2 hakar.
Snabbt och enkelt att hänga där man behöver dom och enkelt att stuva undan



Dubbla lådor i pentryt.

Original lådan är väldigt liten i förhållandet till utrymmet som finns.
Bavaria eftersträvar att rationalisera för att hålla ner kostnaderna och därför är det samma låda i även mindre båtar.
Jag byggde 2 stycken nya lådor som är nästan 15 cm djupare och på det viset fick vi avsevärt mycket mer utrymme till bestick mm.

 


Peke med stävstege

Efter mycket funderande blev det så att vi till slut monterade en peke. Jag var länge osäker på hur jag skulle tycka om utseendet men den praktiska funktionen tog till slut överhand.
Nu när den väl sitter där så tycker jag att det blev väldigt snyggt, tycker inte att den stör linjerna på båten.
Och praktiskt blev det, avsevärt mycket lättare att komma ombord i naturhamnar och även från bryggor där man inte kan backa in.
Vi valde separat stege istället för kasett. Orsaken var att den är stabilare, bra hantag att hålla sig i och stegen ligger framför/utanför peket. Kasettstegen hamnar i utfällt läge några centimeter in under peket.
Den fasta stegen stuvas enkelt i ankarboxen.
Nu känns det enkelt och säkert att kliva ombord även med hunden i famnen.

Det blev ett rostfritt 20 kg Breeze ankare istället för vårt 22 kg original CQR-kopia.
Båtsystem rekomenderar ett 15 kg ankare till PT10044. 20 kg ankaret går precis att få upp utan att det fastnar i peket. Man får vara lite försiktig sista biten och eventuellt peta lite på ankaret för att få det att passera utan att fastna.
Vår erfarenhet är att ankare av Bruce typ sitter väldigt bra på ostkustbottnar. Vi litade inte helt på CQR-kopian efter att ha draggat med den ett antal gånger

Formerna passar fint med pulpit.

Bra med yta att stå på och bra plats att halsa framtida genacker.

Man ser att ankarrullarna inte är helt linjerade, men det fungerar utan problem.


Stabilt, stadigt och lättklättrat.



 
Kommande projekt


  • Montera Lewmar ventiler på skylighten i förpik och främre toalett

  • Har funderat på bogpropeller men ser inte riktigt att jag har behov för den, vi har mycket power att flytta båten med våra 55 hästar.

5 kommentarer:

  1. Intressant radarstolpe. Du har inte lite mer bilder att dela med dig av? Jag funderar på om jag ska köpa en standardmodell eller om det kan vara ett alternativ att låta någon svetsa ihop en. Antar att det knappast blir billigare men snyggare med rätt ritning.

    Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anders.
      Ursäkta ett sent svar men, visst har jag lite fler bilder. Skicka mailadressen din så ska jag skicka några.
      Jag tror nog att en egen blir ungefär lika dyr som en köpt beroende på fabrikat, Scanstrut tror jag blir dyrare, beror ju förstås på vem som kan svetsa den också.

      //Mats
      Blue Pearl

      Radera
  2. Kanonlösning på sittbrunnsbordet, funkar det bra? Har du möjligtvis ritningar då jag skall göra om mit inför denna säsong.

    Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Magnus.
      Har varit på jobb utomlands med dålig/inget internet och har inte kunnat svara førens nu.
      Jag har inga ritningar men om du vill så kan jag malla av skivorna i papper och sænda till dig.
      Nær jag byggde bordet så gjorde jag mallar på plats, det var lite pyssel och blev en del justeringar innan det var på plats.

      //Mats

      Radera
  3. Hej Mats
    Rasande bra lösning på sittbrunnsbordet!
    Vad har du för grovlek på rören som håller upp skivan?
    Var hittade du gångjärnen/beslaget som fäster rören mot pedistalen?
    //Peter

    SvaraRadera