torsdag 14 februari 2013

IP Kamera

Jag monterade en My Dlink kamera under täckningen strax före jul, för att kunna ha lite kontroll på ställning och pressening när jag är ute på jobb.
Det har fungerat bra och det har inte varit några problem med kyla och väder (allt är ju skyddat under pressen och i båten). Egenvärmen i apparaterna verkar hålla temperaturen uppe.
Det som varit ett problem är att 3g routern går ner då och då och måste rebootas.
I eftermiddags åkte jag ner och monterade ett relä på reläutgången på Redknows larmet vi har ombord.
Så nu kan jag starta om routern med ett SMS.

En bild från IP kameran sen eftermiddag. Det är färg när det är riktigt ljust.
En nattbild

Dlink DCS-932L med IR för att ge bild på natten

3g dongel från bredbandsbolaget

Dovado 3g router med det lilla reläet från Kjell&Co

RedKnows SBX larmet där jag har en reläutgång som jag styr med ett SMS.

4 kommentarer:

  1. Hade liknande problem med en TP-Link router som antingen fick startas om alternativt koppla ur/i modemet.. Mycket irriterande..

    I höstas provkörde jag 3-4 månader en Dovado Tiny hemma.. Funkade klockrent - den bootar om modemet när den känner att nätet går ner och under den perioden behövde jag inte boota dovadon en enda gång.. Kommer säga upp Telia´s ADSL lina till förmån för 4G med Dovadon då den är stabilare (telia går som sirap ibland).. Plus i kanten att den är lätt att ta med sig (tiny-modellen är riktigt smidig - synd att den bara går på 5v och inte har inbyggt batteri dock)..

    Påstår Pelle
    S/Y Splash

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Per.

      Tack för kommentaren, du är ju den första att kommentera på bloggen, kräver nästan nån form av pris ;-)

      Har du testat Net1 / Ice net ?

      Jag jobbar en del i Norge och Danmark så det skulle kanske kunna vara ett alternativ.

      //Mats

      Radera
    2. 5 volts problematiken finns för min del i kameran, routern går på 12 V men kameran matar jag med 230VAC just nu.
      Blir till att bygga ihop en omvandlare till våren :-)

      //Mats

      Radera
  2. Aha - nu såg jag dina svar :)

    Nej - har kört mest med tre.. Men så har jag även en Comviq 4G kontant-dongel som ger mig 80/40mbit vid hemmabryggan :D (Får 25/7 hemma - ungefär 10ms svarstid).. Riktigt bra även om man saknar täckningen en bit ut i kattegatt..

    Tre roamar ju fritt i danmark i "sitt egna nät" vilket är tacksamt.. typ 299kr/månad för kontant påfyllning..

    Finns ju billiga små omvandlare på typ kjell.com eller ClasOhlson... Eller så köper man en 7805:a på elfa och löder ihop lite själv... Kostar ett par tior inkl allt typ..

    Påstår Pelle

    SvaraRadera